فواید ورزش برای زنان بیشتر از مردان است

فواید ورزش برای زنان بیشتر از مردان است

بخش پزشکی مجله زیبا - همه ما درباره فواید ورزش کردن شنیده ایم اما فواید ورزش کردن برای خانم ها بیشتر از آقایان است

به ادامه بروید

در هفته ملی سلامت بانوان با موضوع فعالیت جسمانی و پیشگیری از بیماری‌ها در ادامه با مهمترین فواید ورزش به ویژه برای خانم‌ها آشنا شده و راههای حفظ سلامت  بیشتر  را می‌خوانید.

- فواید ورزش منظم برای انسان بر هیچکسی پوشیده نیست، کالج پزشکی ورزشی امریکا، ACSM خطوط کلی ورزش را به این صورت اعلام کرده است:

     ورزش منظم باعث کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‎‌ها می‌شود.
    حتی ورزش به اندازه کم بهتر از بی‌تحرکی است.
    فواید ورزش برای بدن با افزایش شدت، دفعات و زمان ورزش افزایش می‌یابد.
     برای تاثیر ورزش روی بدن، در هفته 150 حداقل دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ( مانند پیاده‌روی تند) و سه بار در هفته تمرینات مقاومتی لازم است.
     هم تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی ( کار با وزنه ، دستگاه و ...) برای سلامتی لازم هستند.
    ممکن است ورزش کردن ریسک آسیب دیدگی حین فعالیت را افزایش دهد ولی قطعا و حتما مزایای ورزش بیشتر از مضرات آن است.


* پیشگیری از بیماری‌ها
 

یک ضرب المثل در عالم ورزش هست که می‌گوید اگر ورزش یک دارو بود، قطعا دارویی بود که پزشکان بیشتر از هر داروی دیگری آن را تجویز می‌کردند.

 

- در اینجا به اختصار لیست بیماری‌های مزمنی را که با ورزش از بروز آنها پیشگیری می‌شود را برایتان بیان می‌کنیم.

* توجه داشته باشید که این لیست توسط دپارتمان بهداشت و سلامت امریکا منتشر شده است:

1- کاهش ریسک مرگ زودرس
2- کاهش ریسک بیماری‌های کرونری
3- کاهش ریسک سکته مغزی
4- کاهش ریسک ابتلا به فشار خون
5- کاهش ریسک ابتلا به چربی خون
6- کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2
7- کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های متابولیکی
8- کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده
9- کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه
10- بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی
11- کنترل وزن (در کنار کاهش کالری دریافتی)
12- کاش ریسک زمین خوردن ( به دلیل تقویت عضلات )
13- کاهش علائم افسردگی
14- بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر
15- کاش ریسک ابتلا به سرطان ریه
16- بهبود کیفیت خواب
17- کاهش ریسک ابتلا به سرطان رحم
18- کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان

چرا زنان بیشتر از مردان از ورزش سود می‌برند؟
فواید کلی ورزش شامل حال زنان و مردان می‌شود. اما زنان به خاطر سطح هورمون‌ها و فیزیولوژی بدنشان بیشتر از مردان از ورزش کردن بهره می‌برند. در ادامه دلایل را برایتان بازگو می‌کنیم.

*    آسیب‌های مفصلی

یکی از چیز هایی که از مفاصل ما محافظت می‌کند، عضلات هستند. هر چقدر توده عضلانی یک فرد بیشتر باشد، فشار کمتری به عضلات او وارد می شود. در این میان زنان به خاطر سطح پایین هورمون تستوسترون، زودتر و راحتتر از مردان، توده عضلانی خود را از دست می‌دهند. هورمون تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است که هم در بدن زنان و هم در بدن مردان وجو دارد و یکی از کارکردهای این هورمون، حفظ توده عضلانی است. این هورمون در بدن مردان حدودا 20 برابر بدن زنان است. از دست دادن توده عضلانی هم مساوی است با فشار بیشتر به مفاصل! بروز انواع آرتروزها ( زانو ، شانه ، مچ و ... ) و بیرون زدگی دیسک کمر در میان زنان بیشتر شیوع دارد دقیقا به همین دلیل.

*    پوکی استخوان

زنان به خاطر زایمان، شیردهی و نوسانات هورمونی به ویژه در سنین بعد از یائسگی، بیشتر از مردان در معرض پوکی استخوان هستند. ورزش‌های مقاومتی مانند تمرین با دستگاه، وزنه، یا کش به ویژه تمریناتی که حرکات پرشی دارند باعث می‌شود که تراکم استخوان حفظ یا افزایش یابد. چون استخوان‌های ما هر سال 10 درصد از بافت خود را نوسازی می‌کنند طوری که هر 10 سال یک بار کل بافت استخوانها عوض می‌شوند و در طول این سال‌ها، بدن ما بسته به نیازی که حس می‌کند استخوان‌های مستحکم‌تر یا شکننده‌تر می‌سازد. تمرینات با وزنه دقیقا یکی از پارامتر هایی است که بدن مارا مجبور به ساختن استخوانهای مستحکم‌تر می‌کند.

*    ضعف عضلات کف لگن

-عضلات کف لگن هم در بدن زنان و هم در بدن مردان وجود دارد و کار این عضلات هم نگه داشتن وزن امحا و احشا داخلی بدن است. این عضلات، روده‌ها، مثانه و رحم را در محل مناسب داخل لگن نگه می‌دارد و البته کمک می‌کند به کنترل ادرار و مدفوع. در خانم‌ها هم به دلیل کمتر بودن سطح تستوسترون ( و تحلیل بیشتر عضلات) و هم به دلیل بارداری و زایمان، این عضلات ضعیف و کشیده می‌شوند. در نتیجه در سنین بالاتر افتادگی رحم و مثانه و حتی کاهش قدرت کنترل ادرار و مدفوع در خانم ها شیوع دارد. ورزش کمک می‌کند که این عضلات تقویت شوند و خانم‌ها سلامت عضلات خود را تضمین کنند.


 *   افسردگی

-افسردگی در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد و یکی از روش‌های قطعی پیشگیری از افسردگی، ورزش منظم است. ورزش باعث ترشح هورمون‌های اندورفین (هورمون ضد درد ) و هورمون سروتونین (هورمون شادی آور ) می‌شود.

این هورمونها باعث ایجاد حس سرخوشی و رضایت از خود می‌شود و این یعنی کاهش ریسک ابتلا به افسردگی.
بیشتر بخوانید: افسردگی بعد از زایمان

 

*    بمادر ورزشکار، خانواده ورزشکار

ورزش کردن مادر، یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آمار نشان داده خانواده‌هایی که مادران ورزشکار داشته‌اند، هم تغذیه سالم‌تری داشته‌اند و هم ورزش به عنوان یک فرهنگ در خانواده دارند. بنابراین ورزش مادران تاثیر مستقیم روی سلامت خانواده دارد.

 

منبع:نی نی سایت  ninisite.com

پایان مطلب